Nasza strona dla lepszego działania korzysta z cookies. Rozumiem i akceptuję. Więcej o cookies

ZASADY EGZAMINU WEWNĘTRZNEGO

EGZAMIN  WEWNĘTRZNY TEORETYCZNY  zawiera zestaw 32 losowo wybranych pytań. Podzielonych na dwie kategorie: podstawową i specjalistyczną. Pytaniom zostały przydzielone ,,wagi” tzn. punktacje w zależności od znaczenia pytania.

Pierwsze 20 pytań to część podstawowa dotycząca wiedzy ogólnej składająca się z:

-10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)

-6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)

-4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1pkt)

Kolejne 12 pytań to część specjalistyczna, dotycząca wiedzy szczegółowej składająca się z:

-6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)

-4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)

-2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1 pkt).

Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź.

Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:

1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami ,,TAK” lub ,,NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej. Na przeczytanie pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.

2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B lub C jednej odpowiedzi- dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.

Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.Osoba egzaminowana uzyskuje wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów.

Czas trwania egzaminu teoretycznego wynosi 25 minut.

 EGZAMIN  WEWNĘTRZNY PRAKTYCZNY  nie zmienił się, rewolucja nastąpiła w egzaminie teoretycznym.

Egzamin praktyczny składa się z dwóch części:

- zadań realizowanych na placu manewrowym

- jazdy w mieście.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu wewnętrznego praktycznego jest uzyskanie przez nas pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego.

Po pozytywnym zaliczeniu części egzaminu odbywającego  się na placu manewrowym, następuje sprawdzenie umiejętności kandydata na kierowcę w ruchu drogowym.

ZADANIA  REALIZOWANE NA PLACU MANEWROWYM

1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

- otwarcie pokrywy silnika,

- poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich – przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),

- poziom płynu chłodzącego,

- poziom płynu hamulcowego,

- poziom płynu w spryskiwaczach (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu),

- działanie sygnału dźwiękowego,

- działanie świateł zewnętrznych pojazdu.

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte.

3. Upewnienie się o możliwości jazdy:

- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,

- ocena sytuacji wokół pojazdu.

4. Płynne ruszenie:

- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego (ręcznego),

- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.

5. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu:

- Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru

jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).

- Nienajeżdżanie na linie, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii

wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu).

- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.

6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

ZADANIA REALIZOWANE  W MIEŚCIE

- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.

- Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi.

- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.

- Przejazd przez skrzyżowania.

- Przejazd przez przejścia dla pieszych.

- Zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej.

- Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego  dotyczy miast z komunikacją kolejową lub tramwajową.

- Wykonanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania, zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu.

- Wykonanie jednego z trzech manewrów:

 

Parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy)

- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,

- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),

- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

Parkowanie skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy)

- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,

- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przezkierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),

- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami - manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – wjazd tyłem wyjazd przodem (możliwa jedna korekta toru jazdy)

- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator,

- długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego.

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress