ZASADY EGZAMINU WEWNĘTRZNEGO
EGZAMIN WEWNĘTRZNY TEORETYCZNY zawiera zestaw 32 losowo wybranych pytań. Podzielonych na dwie kategorie: podstawową i specjalistyczną. Pytaniom zostały przydzielone ,,wagi” tzn. punktacje w zależności od znaczenia pytania.
Pierwsze 20 pytań to część podstawowa dotycząca wiedzy ogólnej składająca się z:
-10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
-6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
-4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1pkt)
Kolejne 12 pytań to część specjalistyczna, dotycząca wiedzy szczegółowej składająca się z:
-6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
-4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
-2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1 pkt).
Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź.
Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami ,,TAK” lub ,,NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej. Na przeczytanie pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.
2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B lub C jednej odpowiedzi- dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.Osoba egzaminowana uzyskuje wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów.
Czas trwania egzaminu teoretycznego wynosi 25 minut.
EGZAMIN WEWNĘTRZNY PRAKTYCZNY nie zmienił się, rewolucja nastąpiła w egzaminie teoretycznym.
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części:
- zadań realizowanych na placu manewrowym
- jazdy w mieście.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu wewnętrznego praktycznego jest uzyskanie przez nas pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego.
Po pozytywnym zaliczeniu części egzaminu odbywającego się na placu manewrowym, następuje sprawdzenie umiejętności kandydata na kierowcę w ruchu drogowym.
ZADANIA REALIZOWANE NA PLACU MANEWROWYM
1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- otwarcie pokrywy silnika,
- poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich – przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- poziom płynu w spryskiwaczach (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu),
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł zewnętrznych pojazdu.
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte.
3. Upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu.
4. Płynne ruszenie:
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego (ręcznego),
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
5. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu:
- Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru
jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
- Nienajeżdżanie na linie, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii
wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu).
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
ZADANIA REALIZOWANE W MIEŚCIE
- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
- Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi.
- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.
- Przejazd przez skrzyżowania.
- Przejazd przez przejścia dla pieszych.
- Zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej.
- Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego dotyczy miast z komunikacją kolejową lub tramwajową.
- Wykonanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania, zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu.
- Wykonanie jednego z trzech manewrów:
Parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy)
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.
Parkowanie skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy)
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przezkierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.
Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami - manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – wjazd tyłem wyjazd przodem (możliwa jedna korekta toru jazdy)
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator,
- długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego.